Verslag kennismakingsavond Reparatielessen basisscholen

Donderdagavond 17 oktober vond de eerste kennismakingsavond plaats voor vrijwilligers die willen meehelpen bij reparatielessen op basisscholen. Tijdens de kennismakingsavond gingen de vrijwilligers, Omgevingseducatie, het Repair café, de gemeente Hilversum en Hilversum100 met elkaar in gesprek over het geven van deze reparatielessen.

Alle aanwezigen kwamen aan het woord en vertelden over het repareren en het redden van kapotte spullen en hun enthousiasme om dit te delen met jongeren.

Over de reparatielessen

De reparatielessen zijn op basisscholen in de regio Gooi & Vechtstreek en zijn bestemd voor de groepen 6, 7 en 8. De les wordt samen met andere vrijwilligers en een leerkracht gegeven. Iedere les bestaat uit drie onderdelen: uitleg over kapotte spullen en het repareren, thematafels en afsluiting met wat je kan doen met wat er is geleerd. Er zijn vier thematafels waar de vrijwilligers met de kinderen aan de slag gaan. Elke tafel heeft een doel.

  • Ontdek tafel – aan deze tafel gaan de kinderen apparaten en andere items uit elkaar halen en ontdekken hoe er iets van binnen uit ziet. Wat is kapot. Hoe is zoiets te maken. Wat moet gedaan worden om het te maken.
  • Maak tafel – aan deze tafel gaan kinderen iets maken vanuit kapotte spullen en onderdelen. Wat is de waarde van de grondstoffen van spullen die kapot zijn.
    Leer tafel – aan deze tafel leren de kinderen nieuwe handigheden, zoals een fietsband plakken, een boormachine gebruiken, een knoop aannaaien.
  • Reparatie tafel – aan deze tafel gaan de kinderen samen met de vrijwilligers daadwerkelijk repareren. En als het even kan gebruiken we spullen die kinderen zelf hebben meegenomen naar deze les. Dat kan zijn een fietsband plakken, een gat in je shirt mooi borduren of aan de slag met elektronica. Kinderen vinden het soms ook leuk om iets voor een ander te repareren.

Bij voorkeur werken we met apparaten die kinderen aanspreken, zoals mobiele telefoons, game consoles, knuffels, spelletjes en afstand bestuurbare auto’s.

Er wordt een eerste reparatieles georganiseerd waarbij we met elkaar de details van deze les verder vorm geven. Welke kapotte spullen vinden kinderen interessant, welke reparaties kunnen kinderen binnen de korte tijd uitvoeren. Maar ook: vindt de reparatieles op school of bij het duurzaamheidscentrum plaats. Welk gereedschap is nodig. Is de veiligheidsinstructie helder voor de kinderen. Waar worden de spullen tussentijds opgeslagen.

Voor de eerste reparatieles zoeken we een basisschool in Hilversum. Mocht je een school kennen, dan horen we dat natuurlijk graag. De wens is om deze eerste reparatieles in januari te laten plaatsvinden. En wellicht zijn er mogelijkheden om deze reparatieles te laten aanhaken op de Techniek lessen.

Voor vrijwilligers

  • Van de vrijwilligers vragen we om 2 à 3 keer per jaar mee te doen met een reparatieles. Het geven van een les duurt 2 à 3 uur per keer. Dat is 1,5 uur lesgeven en 1 uur voorbereiding en opruimen achteraf. Op welke dagen les wordt gegeven wordt afgestemd met de vrijwilligers en de scholen.
  • Als vrijwilliger ben je verplicht om een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) te kunnen overleggen. Het aanvragen van deze VOG loopt via Hilversum100. Via
  • Hilversum100 zijn de vrijwilligers ook verzekerd tijdens de reparatielessen.
    (Heb je na het lezen van dit verslag ook interesse om als vrijwilliger reparatielessen op basisscholen te geven? Stuur dan een mail naar contact@hilversumrepareert.nl )

Over dit initiatief

Het initiatief voor de reparatielessen is onderdeel van Hilversum Repareert en komt voort uit de samenwerking tussen Omgevingseducatie, het Repair Café Hilversum, Hilversum100 en de gemeente Hilversum.

  • Omgevingseducatie is expert in het ontwikkelen van lespakketten. Zij hebben contacten met scholen
  • Het Repair Café behelst veel reparatiekennis
  • Hilversum100 is het netwerk voor duurzame doeners en ondersteunt vrijwilligers hierin
  • Gemeente Hilversum is mede initiatiefnemer van Hilversum Repareert